Jak se vzdělávat (nejen) na cestách

Vzdělávání (nejen) na cestách

Dneska jsem se rozhodla napsat osobnější článek na téma celoživotního vzdělávání. Díky projektu Khanova škola, jejíž sociální sítě spravuji již třetí rok, je vzdělávání na popředí mých zájmů. Můžete se přesvědčit sami.

Mnoho lidí má cestování spojené s návštěvou muzeí a památek, chozením po horách, spaním ve stanu či hotelech, různými párty, opalování se na pláži – prostě dovolená (podle preferencí každého z vás). Většinou to taky znamená žádnou práci a školu.

Pokud však začnete trávit na cestách více času, nebude vás bavit každý den přejíždět na další místo a budete raději zůstávat a seznamovat se s místními lidmi. Ti však přes den obvykle mají program a až ve svém volnu se mohou věnovat vám. Čím tedy zaplnit ten čas? 🙂

Cestování je život jako každý jiný, jen bez stálé adresy. Školu jste již dokončili nebo podobně jako já, (ještě) nedodělali. Mnoho lidí po ní má pocit, že už je netřeba dále své vzdělání rozšiřovat, nebo si to neuvědomí, a s diplomem v ruce to berou jako úplný konec studia. Zapomenou cizí jazyky, které se ve škole učili, nepřečtou ani jednu odbornou knížku či blog související s jejich oborem, i když se svět nemilosrdně posunuje mílovými kroky. Vše jen rekreačně a plytce. Ráda se obklopuji lidmi pracujícími na svém rozvoji, protože jsou pro mne velkou inspirací. Nevím, kdo to řekl, ale jsme obrazem lidí, se kterými trávíme čas. Pod to bych se podepsala.

pablo.png

Jak držet krok s novinkami ve vašem oboru – Feedly

Díky Feedly (pokud neznáte, psala jsem o něm v článku o sledování levných letenek) jsem schopná sbírat nejnovější trendy/technologie v oborech, ve kterých na sobě pracuji. Tři hodiny denně tak studuji, co je nového, abych to pak mohla aplikovat do praxe. Protože přečtěním to nekončí, pokud se z toho nepoučíte/nenaučíte se něco nového/nepoužijete. No ni? 🙂

Oblasti, kterým se věnuji, jsou marketing, podnikání, blogování a sociální sítě. Pak mám své koníčky jako módu a přírodní vědy (mým oficiálním studijním oborem je biochemie, ale přešlo to více v zálibu než profesi). Všechno nové mi přijde do Feedly na jedno místo a já už si to vytřídím podle toho, na co se chci zaměřit. Jsou to buďto blogy světových expertů na danou věc a nebo různé články z médií a odborných časopisů. Pokud by měl někdo zájem o mou sbírků, napiště mi v komentářích. Za posledních pět let jsem vytříbila jen ty (podle mě) nejlepší zdroje.

Jak si uchovávat nejdůležitější články – Evernote

Přestože si vypisuji poznámky z různých digitálních zdrojů, chci si je uchovávat celé, abych je mohla používat v budoucnu jako referenci, nebo si třeba nějakou látku zopakovat. Na to mi slouží aplikace Evernote (registrací přes tento odkaz získáte na vyzkoušení verzi Premium se všemi funkcemi).

Untitled_Clipping_021816_025038_PM.jpg
1. Registujte se. 2. Instalujte si aplikaci. 3. Začněte si vytvářet svou knihovnu toho nejdůležitějšího.

Pokud sbíráte recepty, články o marketingu na sociálních sítích, nově vydané sci-fi povídky, cestování na určitém kontinetu, aktuální trendy ve vzdělávání atd. Evernote je perfekní aplikace.

Stejně tak si tam můžete uchovávat poznámky. Vše pod různými tagy, takže když chci procestovat celý svět, všechna zajímavá místa, akce a místní jídla, co najdu online, ukládám pod kontinentem (tagy Asie, Evropa,..) a státem. Jakmile se objeví chybná levná letenka třeba do Japonska, tak si v Evernote vyhledám vše, co je pod tagem „Japonsko“ uloženo a mám rychle hotový itinerář na cestu.

Untitled_Clipping_021816_030507_PM.jpg
1. Instalujte si doplněk Evernote do prohlížeče . 2. Napište tolik relevantních tagů, abyste si pak článek lehce našli. 3. Uložte a pak už jej najdete ve své aplikaci nebo online účtu.

Evernote má nespočet funkcí, například tvorbu myšlenkových map, ale ty osobně nepoužívám. Na Evernote je v Česku odborník, který vás naučí, jak si usnadnit a zefektivnit život díky této aplikaci. Jmenuje se Daniel Gamrot – určitě ho sledujte na sociálních sítích.

Feedly a Evernote patří mezi mé nejpoužívanější aplikace. Co na ně říkáte vy?

Online zdroje vzdělávání

Kromě aktuálních trendů, dělám některé online kurzy, které nabízí ucelené vzdělávání pro úplné začátečníky nebo naopak na rozšíření znalostí v určitém oboru. Pokud se chcete učit od těch nejlepších, často budete potřebovat angličtinu.

  1. Khan Academy – největší zdroj vzdělávacích videí na světě zdarma a díky dobrovolnickému překládání jsem se naučila více, než kdybych vysedávala ve škole. Překlady zastřešuje Khanova škola, ale pokud vám nevadí angličtina, používejte americkou verzi. Najdete tam oblasti na různých úrovních můžete naučit. A nemusíte překládat, stačí videa procházet. Já se díky překladům naučila velmi dobře anglicky.
  2. Coursera – první a největší MOOC (massive online open course) portál na světě. Zvládám si udělat jeden kurz za pár měsíců. Problémem obecně bývá to, že většina lidí jej nedokončí… hold málo motivace. Zdarma, avšak pro získání certifikátu musíte zaplatit.Můžete studovat vše od filosofie, přes matematiku, marketing až k výživě.
  3. CodeAcademy – naučte se programovat zdarma. Základy se hodí pro dnešní život v online světě.
  4. Duolingo – má nejoblíbenější aplikace na procvičování jazyků. Nečekejte, že budete lingvistou, ale pokud se chystáte třeba do střední a Jižní Ameriky, základy španělštiny se budou hodit. Aplikace je neuvěřitelně zábavná, takže se kolikrát učíte jen proto, že vás to baví. Jejich mobilní aplikace je také výborná.
Untitled_Clipping_021816_051838_PM.jpg
Duolingo je prostě super a francouzština jde jak po másle. Jaké další zdroje na učení jazyků používáte vy?

Kompletní seznam online možností vzdělávání naleznete zde.

Jiné možnosti vzdělávání na cestách

Nejlepší rozhodnutí, které jsem kdy udělala, bylo studium v rámci programu Erasmus v Nizozemí. Na to následovalo několik zahraničních stáží po Evropě a výzkumná stipendia. Díky tomu jsem mohla strávit v zahraničí hodně času, poznat kulturu, měla jsem příjem na život a mohla i cestovat ve volném čase. Není totiž nic dokonalejšího jako na talíř servírované možnosti studia a práce v zahraničí, jaké nabízí Evropská unie všem z nás bez rozdílu.

A z ročníku jsem byla jediná, kdo toho využil. Dodnes tomu nerozumím.

Mezi námi chodí ambicióźnější lidé, kteří se rozhodnou studovat na zahraničních univerzitách rovnou po střední a většinou svých cílů dosáhnou. Patří jim můj obdiv, protože jsem si tehdy nevěřila natolik, abych se třeba na Cambridge hlásila. Což kromě Bradavic (Harry Potter…), byl můj sen. Na Cambridge jsem měla v létě 2012 hlavní přednášku, což považuji za vrchol své akademické kariéry. I přestože dnes už vím, že školy nemají monopol na vzdělávání, atmosféra této univerzity mi vyráží dech, jen když si na to vzpomenu. Určitě by se mi tam studium líbilo (ale za ty peníze :D).

cropped-389422_2297700643750_457491859_n.jpg
V Anglii stále prší, Cambridge je navíc malé městěčko a jediné vyžití kromě studia, je plavba po kanálech a vysedávání v místních hospůdkách.

Účastněte se konferencí a workshopů. Je-li vám méně jak 30 let, zkuste tréninkové kurzy nebo výměny mládeže Erasmus+, psala jsem o nich zde.

Najděte coworkingová centra v okolí a využívejte jejich komunitních akcí. Můžete tak najít i spolupráci na nových projektech. Pracují v nich freelanceři, startupisti a mnoho dalších zajímavých lidí. V Česku jsem nedávno využila této akce v Praze.

Závěrem

Cestování je školou života. Musíte se naučit vycházet s různými typy lidí, umět diskutovat na různá témata, stát se dobrými vypravěči příběhů, umět se zorientovat v cizí zemi. Ale krom toho je třeba na sobě neustále pracovat i v těch hard skills. Sice mám na své cestopisné přednášky dobré ohlasy, ale to většině lidí na živobytí nevystačí.

Co studujete vy? Jaké zdroje využíváte, nebo máte štěstí na dobrou školu? Dejte mi v komentářích vědět, co vás žene k sebevzdělávání.

 

 

 

 

 

18 comments

  1. Já bych zájem o „sbírku“ zdrojů měla 🙂 Hlavně kvůli tomu marketingu a přírodním vědám, stále hledám něco „ověřeného“. A díky za tip na Feedly, právě se registruju. Snad budu mít konečně v záložkách pořádek! Jinak já doporučuju http://theness.com/neurologicablog/, je to hodně zaměřené na kritické myšlení, trochu jako náš Sysifos, ale odbornější. A nedávno jsem objevila http://explorer.opensyllabusproject.org/, kde je možné sledovat, jaká odborná četba je doporučována na VŠ v zahraničí.

    To se mi líbí

  2. Super článek, feedly používám, ale hrozně bojuji s tím, že zdrojů je mnoho a nemám čas a sílu je třídit. Tak se mi pak stane, že propadnu depresi, že nestihnu přečíst všechno a radši nepřečtu vůbec nic 🙂
    Osobně bych taky měla zájem o sbírku zdrojů, třeba konečně dokážu vyselektovat ty opravdu relevantní.
    Moc děkuju…(i za blog obecně, spousta super informací!!)

    To se mi líbí

    • Ahoj Luci,
      moc díky za motivační komentář. O jaké zdroje (obory) máš zájem? Hmm, já strávím taky 3 hodiny studiem a třízením a vyhazuji pak něco, co jsem třeba víc jak měsíc nepřečetla 🙂 Oli

      To se mi líbí

  3. Skvělý článek! Já už od 2012 studuju všechno možné na Coursera. Musím souhlasit, nedokončení je dost problém, je to vidět na těch peer reviews jak prostě ke konci kurzů už nejsou tak četná jako u prvních dvou týdnů. Taky musím říct, že mi tahle forma moc nevyhovuje – protože to spousta lidí fláká a odbyde, jinak myšlenka za tím dobrá. Musím očekovat tu Khan Akademy, slyšela jsem o ní, ale zatím neotestovala.

    Nově jsem teď objevila Skillshare a Udemy, Skillshare jsem začala používat, protože jsou na něm kreativní kurzy, které mi na více technické Courseře chyběly. Udemy zatím tolik nezaujalo, ale mám tam v pořadníku taky pár kurzů, uvidím.

    Duolingo už taky nějaký pátek používám, zbožňuju, a zrovna se o tom chystám napsat! Testuju totiž různé způsoby jak pojmout učení se jazyky přes tuhle appku.

    Díky za tip o Evernote, zatím jsem to používala jako zápisník, o téhle funkci jsem nevěděla. Feedly jsem objevila docela nedávno, od té doby, co zrušili Google Reader, který jsem používala hojně, jsem něco takovéhleho hledala. Fakt super!

    To se mi líbí

    • Ahoj Leni,
      tomu říkám úžasný komentář, díky za něj. Jednotlivé platformy mají různé výhody a na courseře jdu více po komplexních kurzech, na ostatní, když se potřebuji něco specifického naučit (a není to na youtube). 🙂
      Kam píšeš? lenkasilhanova.com mi to neotvira

      To se mi líbí

      • Díky, to ráda slyším. 🙂 Mimochodem, když tě zajímá marketing, neděláš si náhodou ten kurz od Northwestern, co je jako specializace na Social Media Marketing? Teď jsem začala ten třetí v řadě, je to docela zajímavé. Mrkni: https://www.coursera.org/specializations/social-media-marketing
        Já si teda jen projíždím ty kurzy (momentálně běží ten v pořadí třetí), nedělám si to jako specializaci. Takže bez certifikátu.

        Moje webovka teďka dostává nový kabátek, tam tam je jen rozcestník. Můj blog je prozatimně na https://lenkasilhanova.wordpress.com/, ale chystám se to všechno migrovat pod jednu střechu na svůj web. Článek o Duolingu vyjde brzo, teď jsem na dni 26 z 30 denní challenge pracovat na jazycích každý den. Tak až budu na dni 30, chci vydat i článek. 🙂

        To se mi líbí

  4. Ahoj Oli,
    lovím dnes (pokolikáté už?) na tvém blogu, jestli náhodou nenajdu nějaké informace o speciálních grantech pro mobilitu a o programu CEEPUS. Erasmus je fajn, ale ráda bych na pár měsíců do Vídně, což moje fakulta přes Erasmus neumožňuje. Navíc bych taky ráda vyjela dřív než za rok a půl 😀 Kdybys prosím tě měla jakoukoli zkušenost (zejména s CEEPUSem), budu moc vděčná.
    Děkuji, Magda

    To se mi líbí

    • Mrknu na to Magdi, píšu obsáhlý článek na téma studia v zahraničí, víš ale, že Erasmus můžeš vyjednat i pokud fakulta nemá spolupráci. Lze přes jiné fakulty, případně být iniciativní a najít člověka tam apod. Bude to ale chvíli trvat, odkážu tě na zahraniční oddělení tvé univerzity. Tam jsou povolaní lidé, kteří by ti měli pomoci. Oli

      To se mi líbí

      • Děkuji za tak rychlou odpověď!
        S vlastní iniciativou jde zvládnout cokoli, to věřím 🙂 Individuálnímu zařizování se nebráním – Vídeň není na druhém konci světa, tak očekávám, že by to neměl být tak obrovský problém. Spíš jsem se jen chtěla optat, jestli si sama něčeho podobného nevyužila.
        Na článek se už moc těším. 🙂

        To se mi líbí

Zanechat Odpověď

