Prodloužený víkend v Dublinu

Víkendovky z Prahy -

Nálož levných letenek od nízkonákladovek mne nenechala chladnou a hned jsem si vychytala jeden prodloužený víkend a vydala se do Irska.

Co v Dublinu dělat a kolik to stojí? O tom bude dnes řeč.

Z Prahy létají Ryanair a velmi dobré letenky jsou za 1500,- zpáteční. Pokud neznáte Ryanair, nečekejte nic jiného než přelet z bodu A do bodu B. Zavazadla, check-in, občerstvení a výběr místa v letadle si musíte zaplatit. Hlavně pozor na zavazadla. Povolené máte dvě na palubu. Jedno větší nesmí přesáhnout rozměry 55 x 45 x 20 cm a druhé je notebook nebo kabelka. V případě, že nebude zavazadlo splňovat podmínky, zaplatíte 50 € za jednu cestu. Nezapomeňte si vytisknout boarding pass. Check-in je dostupný online a pokud na něj zapomenete, zaplatíte 45 € na letišti. U nízkonákladovek se cena může šíleně zvednout – neznalost neomlouvá.

Do Irska se z Prahy létá z terminálu 1 (mimo Schengenský prostor) a postačí pouze občanka.

Už mám za sebou plno víkendových letů (do 4 nocí) a naučila jsem se létat jen s kabelkou. Doporučuji všem, ušetříte si mnoho starostí, času (oproti odbavenému zavazadlu) a také svá záda.

IMG_0042

Letiště v Dublinu má 2 terminály, a z každého odlétají jiné společnosti. Ryanair létá na terminál 1, který má jedno z nejpřehlednějších odbavování, které jsem zatím ve světě viděla. Nemusíte ani mluvit anglicky a budete vědět, co se po vás chce.

Jak se z letiště dostat do Dublinu a doprava obecně

Nejlevněji se tam dostanete městskými autobusy, ale záleží, kde bydlíte. Aktuální informace naleznete na oficiálních stránkách letiště. Taxi stojí 50 €, v Irsku je vše zhruba 2x dražší než u nás. Proto se snažte využívat autobusy i po městě a okolí. Platí se u řidiče. Pokud jedete na delší dobu než víkend, zvažte pořízení elektronické kartičky (něco jako Opencard či Lítačka). Každá jízda vás pak vyjde levněji.

IMG_0282
Označení zastávky – číslo a ulice. Najdete zde čísla autobusů, ale jednotlivé stanice musíte najít v aplikaci. V povzdálí tabule s nejbližšími odjezdy. Tyto tabule najdete jen na větších zastávkách ve městě.

Já jsem bydlela v Kinsealy, což je asi 25 minut autobusem od centra Dublinu. Z letiště jsem tam šla hodinu pěšky a taxi tam by mne vyšlo na 14 €. Je to poklidná vesnička poblíž hradu Malahide a také na dosah poloostrovu Howth, který lze vidět při přistávání na letiště (poznáte podle rozsáhlého golfového hřiště).

Jedna cesta do města mne vyšla na 3,3 €.To je nejvyšší cena, kterou za cestu autobusem můžete zaplatit. Tu vám vždy řekne řidič podle zastávky, kam jedete a vy musíte sumu přesně v mincích naházet do zařízení k tomu určenému (nevrací drobné a neberou bankovky, pozor). Autobusy poznáte jednoduše, jsou dvoupatrové a zastávky jsou na znamení – prostě mávnete a v autobuse už mají tlačítka. Nainstalujte si skvělou aplikaci DublinBus, která vám bude ukazovat odjezdy všech autobusů, polohu a názvy zastávek. Wifi je totiž na palubě zdarma.

Doporučuji rychle zabrat místa nahoře vepředu, budete tak mít krásný výhled na okolní krajinu.

IMG_0054

Ubytování

Většinou jezdím přes Couchsurfing, ale tyto 4 dny jsem si chtěla užít jako pohodovou dovolenou a tak jsem tentokrát jela přes airbnb (při registraci dostanete okolo 600,- na své ubytování. Proč je zde tento odkaz?).

Za noc jsem zaplatila okolo 900,- (záleží na sezóně) a měla jsem zdarma naprosto úžasnou snídani, manželskou postel ve vlastním pokoji (vhodné pro páry), vlastní koupelnu a večer výborný čaj s mlékem a moučníkem. Třešničkou na dortu byly dlouhé rozhovory s Paulem a Maeve, kteří byli mými hostiteli. Právě pobyt u tohoto páru byl nej zážitkem z Dublinu. Nejlepší hostitelé napříč airbnb a couchsurfingu, u kterých jsem kdy byla. Doporučuji u nich zůstat, pokud se do Dublinu také vydáte, potom mi dáte za pravdu. Místo ale nabízí jen do července, poté očekávají rodinu a hostit už nebudou.

IMG_0066
Paul vařil každé ráno ovesnou kaši, asi nejlepší, kterou jsem kdy v životě jedla. Domácí vajíčka, každý den pečený domácí chléb, muffiny, černý čaj s mlékem a medem, domácí marmeláda. Kalorická bomba, takže jsem až do odpoledne nemusela jíst a měla jen jedno jídlo ve městě za den. To vše s výhledem ven na zahrádku.

Další možnosti jsou různé hostely a hotely, ale počítejte průměrně 800,- za noc v hostelech a tisícikoruny budou naskakovat u hotelů. Airbnb mi tady vychází jako výborná levnější alternativa.

Co dělat v Dublinu – centrum

Určitě vás překvapí, že Dublin je velmi malý. Na procházku centrem vám stačí 30 minut. A co potom? 🙂

Slunečné počasí znamená, že většina místních zamíří k moři a za sluníčkem na pláže. Ve městě pak narazíte jen na turisty. Ale my zatím zůstaneme v hlavním městě.

IMG_0318
Kdo by zůstal ve městě, když má možnost jet k moři?

Prohlídka Dublinu zadarmo s průvodcem

Pokud přijedete bez přípravy a chcete se o Dublinu něco dozvědět, rezervujte (není nutné) si místo na Free Dublin Tour. Každý den v 11 a ve 2 odpoledne vás provede zkušený průvodce po Dublinu. Prohlídka začíná na malém náměstí u radnice, trvá 3 hodiny a je zdarma.

Je to spíše o tom, že zaplatíte, kolik chcete, pokud se vám tour líbila. O to více se průvodci snaží, protože se hodnotí jejich vystoupení. Ale je to dobrovolné a nikdo vás nutit nebude. Tyto prohlídky měst fungují po celém světě, takže vždy se můžete dozvědět zajímavosti, historii a tipy o městě, kam jedete a to od těch nejlepších v průvodcovském oboru.

Památky a zajímavosti Dublinu

Pravděpodobně začnete na Temple Bar, což je náměstíčko, kde potkáte jen turisty a je tam vše docela drahé. Když se tu ale nachomýtnete v sobotu, zamiřte západní uličkou a za galerií je slavný food market. Nacpěte si bříška dobrotami.

IMG_0085

Přes řeku vede mnoho mostů, jeden z nich má však dlouho historii. Byl postaven v roce 1816 a jmenuje se Ha’penny Bridge. Za přechod se totiž platívalo half of penny. Další krásný most je u přístavu. ten vyniká spíše svou architekturou než historií. Dostanete se tam pěšky nebo po cyklostezce podél řeky.

IMG_0273
Povšimněte si také skleněné válcovité budovy v povzdálí.

V Dublinu projdete kolem mnoha kostelů a katedrál, také se tu nachází hrad.

IMG_0106
Východně asi 10 minut od Temple Bar najdete nejstarší katedrálu Dublinu, která byla postavena na ještě starším kostelíčku. Jeho základy jsou stále viditelné před vstupem.

Máte rádi muzea? Všechna národní muzea a galerie vlastněné státem jsou zdarma.

IMG_0116

Chester Beatty Library je na jižní straně od hradu má vstup zdarma a nabízí zde velké množství světových unikátů. Ty byly často ukradeny ze země původu a odvezeny sem do bezpečí. Aneb jak obhájit krádež.

Milovníky malíře Francise Bacona nadchne jeho převezené studio, které znovu sestavili v jeho rodném městě – Dublinu. Vstup je zdarma a uvidíte jeho některá typická šílená díla. Můj člověk 🙂 Hugh Lane galerie se nachází severně od centra poblíž nemocnice.

IMG_0176

Nakupování může být noční můrou v Grafton Street (hlava na hlavu) nebo můžete z této ulice zapadnout do architektonicky překrásného obchodního centra. Na Grafton Street a v dalších uličkách potkáte mnoho pouličních umělců. Někdy jsou tam celé irské rodiny a hrají na irské nástroje (Kelly Family).

IMG_0175

A co by  bylo Irsko bez své whisky a piva Guinness (za 16 € vstup do pivovaru). Můžete zajít na exkurze do palíren – známější Jameson (16 €, studenti 13 €) nebo kvalitnější Teeling (od 14 €), případně udělat kompromis a zajít do whisky muzea (od 16 €, studenti 14 €), jako jsem to udělala já. To se nachází na konci Grafton Street přímo naproti vstupu do Trinity College. 90 minut interaktivního programu s ochutnávkou whiskey na konci uběhlo velmi rychle a je to vhodné pro každého – začátečníka i milovníka tohoto alkoholu. Jeden z nejlepších českých odborníků na whisky na něj napsal recenzi.

IMG_0238

Můžete zajít do exteriéru a interiérů Trinity College, kde se natáčely některé scény Harryho Pottera a nebo se jen nechat pohltit akademickou atmosférou. Studenty potěším, mají tu eduroam, takže se k wifi připojíte na své údaje jako na vaší univerzitě.

20160515_151704

Odpočiňte si v parcích.

IMG_0108

Nebo objevujte street art v zapadlých uličkách Dublinu.

13221045_1788845918001759_3731533095823670771_n

Kde se najíst a ochutnat irské dobroty

Díky energetickým snídaním u mých hostitelů jsem jedla jen jednou denně ve městě. Ale protože v jídle jsem pořád turista, tak se snažím vyhledávat autentická místní jídla. Ptala jsem se místních a dala na jejich rady.

První dvě jídla jsou z J.W. Sweetman Brewery.

Irish stew je sázka na jistotu. Jehněčí maso dušené ve šťávě s kořenovou zeleninou. Podává se se šťouchanými bramborami. Cena okolo 12 €.

20160514_182857

Surf ‚n Turf možná nepochází z Irska, ale je zde oblíbené. Koho by proboha napadlo spojit chuť hovězího steaku s krevetami? Povedené ovšem 🙂 Cena okolo 19 €. Podává se podle vašeho výběru s brambory, hranolkami nebo salátem.

IMG_0256

V O’sheas každý večer hraje místní irská kapela. Nejedná se o past na turisty, bylo tam plno místních a irská hospodská muzika doplnila atmosféru, kterou jsem si představovala než jsem do Dublinu přijela. Určitě doporučuji.

Guinness pie – vyměňte v jablečném koláči jablka za maso, brambory, žampiony, zeleninu a zalijte Guinnessem. Jídlo tak pro dva. Cena 14 €.

Fish and chips je britská klasika, kterou jedí v Irsku také. 13 €.

IMG_0475

Ochutnejte místní piva a tím není pouze Guinness.

IMG_0254

Pokud nemáte v oblibě sladké, Queen of Tarts vám změní názor.
Ve městě naleznete dva podniky asi 50 m od sebe pár kroků od City Hall. Jsou každoročně oceňováni velkým množstvím cen. Po ochutnávce teplého jahodovo-rebarborového koláče s posypkou a Victorian Sponge Cake bych nejraději zůstala déle a ochutnala všechny jejich dorty. Mají útulný interiér a vyplatí se počkat si ve frontě na stůl. Cena kousku je 5 €. Voda v karafě zdarma.

IMG_0127

Co dělat v okolí Dublinu

Howth nabízí překrásnou procházku po kopcích s výhledem na přístav, ostrov a celé moře. Za slunečného počasí zde potkáte davy lidí,  i tak doporučuji. Dostanete se sem z města autobusem, který objíždí celý poloostrov.

IMG_0347

Z mého místa pobytu to bylo jako byste kamenem dohodili (20 minut pěšky) k hradu Malahide. Vstup se platí jen při prohlídce interiéru a oplocených zahrad, jinak se můžete potulovat zadarmo kdekoliv. Hrad má rozsáhlé pozemky, na stezkách skrz lesík a travnaté plochy potkáte běžce, rodiče s kočárky a pejskaře. Je zde zbytek starého kostela s hřbitovem. Určitě nevynechejte návštěvnické centrum, kde vás nadchnou obchůdky s dobrotami a památečními předměty. Moc peněz si ale neberte, všechny je utratíte. 🙂

IMG_0492

Projdete-li celý park, můžete se mrknout na zápas lakrosu a dostanete se k moři. Místní městečko nabízí zajímavé restaurace a mrzí mne, že jsem nestihla žádnou navštívit. Navštívila jsem jej před odletem, protože z přímořského letoviska jede autobus 102 za 3,3 € na letiště (30 minut jízdy).

Co typického z Dublinu si koupit na památku

Kromě čtyřlístkových ponožek, výrobků z vlny a propagačních předmětů Guinnessu můžete narazit na opravdový poklad od irských umělců. Jedná se o dva malé obchůdky Jam Art Factory a věřím, že neodejdete s prázdnou. Oba dva prodávají vesměs to samé. Je to určitě místo, které byste vynechat neměli.

IMG_0142

Podivnosti Dublinu

Kromě nezvyku jízdy vlevo, kdy mne několikrát málem srazilo auto, nenarazíte často na namalované zebry přes silnici. Semafor zde je, jen přechod není indikován.

Velkou podivností pro mne byl zvuk semaforů. Ten nemohu zprostředkovat, avšak po určité době si na to navyknete.

Mají tu nas**né lampy a hipsterské kachny 😀

IMG_0275IMG_0160

Dublin má své kouzlo, ale mnohem více mne zaujalo jeho okolí. Na hlavní město vám postačí dva dny a pak se vydejte prozkoumat irské vrchoviny, pobřeží nebo další města, např. Belfast.

Práce v Dublinu nebo jinde v Irsku

Chcete pracovat v zahraničí a uvažujete, kam se vůbec vydat? Irsko má i další výhody kromě hodně peněz, které si tu vyděláte.

Doporučuji si přečíst 9 důvodů, proč vyjet za prací do Irska. David ví, o čem mluví.

Tak co, jedeš? 🙂

IMG_0278
Další podivnost 😀

16 comments

  1. Ahoj, nevíš náhodou jak je to v Irsku se stanováním? Když si najdeme nějaké místečko v přírodě, kde moc lidí nechodí, je OK si tam na noc postavit stan, pokud nebudem dělat oheň? 🙂

    Michal

    To se mi líbí

  2. Ahoj, článek se mi ohromně líbil, už jen proto že Irsko plánuju přes rok a ten článek vyšel na moje narozeniny tak to beru trochu jako nějaký dobrý znamení 🙂 Mám dotaz ohledně tvých hostitelů – už nikdy nebudou hostit, nebo jen nějak krátkodobě? Chtěla bych jet v březnu a bylo by fajn být u někoho doporučeného 🙂

    To se mi líbí

  3. Ahoj, děkuji za skvělý článek! Chystám se taky na otočku do Dublinu.. Nevíš prosím, kolik stojí lístek na autobus z letiště do centra? A případně, jestli se vyplatí koupit Dublin Pass nebo je levnější platit studentské vstupné? Děkuji

    To se mi líbí

Napsat komentář